niedziela, 10 lutego 2013

Insulina w ciąży - moje doświadczenia



Wiele kobiet w ciąży bardzo się boi insuliny  i za wszelką cenę starają się jej uniknąć. Znam nawet takie, które w tym celu zaniżają wyniki cukru przed diabetologiem. Sama też bardzo się obawiałam wprowadzenia insuliny, ale w moim przypadku – w 29 tygodniu ciąży – okazało się to konieczne. Na początku oczywiście byłam załamana. Miałam poczucie porażki, że nie udało mi się zapanować nad cukrami i niemiłą wizję kłucia się przed każdym posiłkiem. Nie zapomnę, jak edukatorka cukrzycy pierwszy raz pokazała mi pena z igłą, mówiąc, że igła jest bardzo mała i dzięki temu wkłucie jest praktycznie nieodczuwalne. W moich oczach igła była jednak duża i nie wyobrażałam sobie, że za moment mam „dobrowolnie” wbić ją sobie w ramię. Okazało się jednak, że nie taki diabeł straszny, jak go malują. Zastrzyk faktycznie był nieodczuwalny, co dodało mi trochę otuchy.
mój cukrzycowy osprzęt

Jaka insulina i od kiedy?

W moim przypadku insulinę trzeba było wprowadzić w 29 tygodniu ciąży. Jest to insulina szybko działającą NovoRapid do wstrzykiwania przed głównymi posiłkami (śniadanie, obiad, kolacja). Ja mam zalecenie, żeby wstrzykiwać sobie 2 jednostki w ramię, 7 dni w jedną rękę, 7 dni w drugą. Jeśli godzinę po posiłku cukier jest powyżej 120 mg, mam sobie dostrzyknąć 1 jednostkę, a jeśli godzinę o posiłku cukier jest wyższy niż 130 mg, to 2 jednostki. Po godzinie od dostrzyknięcia znów mierzę cukier, żeby sprawdzić, czy spadł.

Insulina NovoRapid (według ulotki dołączonej do opakowania) zmniejsza stężenie cukru we krwi po około 10-20 minutach po wstrzyknięciu, a maksymalne działanie występuje miedzy 1. a 3. godziną i utrzymuje się przez 3-5 godzin. Dlatego posiłek powinnam zjeść maksymalnie po 10 minutach od zastrzyku, żeby uniknąć hipoglikemii (zbyt niskiego cukru).

Stosując insulinę, trzeba być zawsze przygotowanym na wystąpienie hipoglikemii. W takim przypadku należy spożyć coś słodkiego – najlepiej owoc lub sok, ale może być też cukierek. Nie powinno być to jednak nic w czekoladzie, bo czekolada (a precyzyjniej zawarty w niej tłuszcz) spowalnia wchłanianie cukru. Osobiście, jak jestem w domu i mam cukier około 70 mg, to zjadam owoc, a jeśli jestem poza domem, zawsze mam w torebce mentosy owocowe. Niestety rzadko się zdarza, żebym musiała się nimi „ratować”.

Objawy zbliżającej się hipoglikemii:
- zimne poty
- chłodna, blada skóra
- kołatanie serca
- złe samopoczucie
- uczucie silnego głodu
- przemijające zaburzenia widzenia
- senność
- nienaturalne uczucie zmęczenia lub osłabienia
- pobudzenie nerwowe lub drżenia
- niepokój
- zaburzenia koncentracji
 (mogą pojawić się nagle)

W przypadku wystąpienie hipoglikemii nie powinno się siadać za kierownicą, bo zdolność koncentracji i reagowania jest wtedy osłabiona.

Jeśli jednak zapomni się przyjąć insulinę, zje się zbyt duży posiłek lub wykona mniejszy wysiłek po posiłku niż zwykle, może wystąpić hiperglikemia, czyli zbyt wysokie stężenie cukru we krwi.

Objawy zapowiadające hiperglikemię:
- częstsze oddawanie moczu
- zwiększone pragnienie
- utrata apetytu
- nudności lub wymioty
- senność i zmęczenie
- zaczerwienienie i suchość skóry
- suchość w ustach i zapach acetonu w wydychanym powietrzu
 (pojawiają się stopniowo)

Moje problemy z zastrzykami

W moim przypadku nie obyło się bez problemów z zastrzykami. Po około trzech, czterech dniach od wprowadzenia insuliny zastrzyki stały się bolesne. Czasami bolało nie tylko w trakcie wbijanie igły, ale też dłuższą chwilę po zrobieniu zastrzyku. Zgłosiłam to przy kolejnej wizycie u lekarza i okazało się, że przyczyną było nieprawidłowe miejsce wbijania igły. Wbijałam zbyt blisko mięśni zamiast w tylną część ramion, gdzie skóra jest bardziej wiotka. Kiedy zastosowałam się do „nowych” sugestii, wszystkie bóle minęły jak ręką odjął. Teraz zawsze zwracam uwagę, żeby zawsze wkłuwać się w inne miejsce w tylnej części ramienia.

Zauważyłam też, że dużo lepsze są igły novofine 31G (o długości 6 mm) niż igły insupen 31G (o długości 5 mm), które standardowo dostaję do wkładu z insuliną. Niby nie powinno być różnicy, a jak już to na plus tych krótszych, a jednak jest odwrotnie. Może novofine są ostrzejsze – nie wiem, ale dla mnie komfort ich stosowania jest dużo wyższy.

igły do penów


Koszty insuliny i pasków:

- Insulina Novorapid
cena wyjściowa: 27,53 zł
ryczałt: 8,61 zł

- testy paskowe
Accu-Chek Performa
cena wyjściowa: 40,06 zł
ryczałt: 3,20 zł

1 komentarz:

  1. W ciąży zastrzyków nie daje się w brzuch. Ja obecnie mam zalecenie wstrzykiwania insuliny nocnej w udo, a dziennej (w razie zbyt wysokich cukrów po głównych posiłkach) w ramię.
    Na swoim przykładzie zauważyłam, że bardzo duże znaczenie mają warzywa włączane do posiłków. Jak do śniadania / obiadu / kolacji dodam dużo warzyw, to cukier zawsze jest w normie. Niestety, ze względu na alergię, na surowo mogę jeść tylko sałaty i pomidory, ale za to staram się jeść dużo warzyw gotowanych na parze (wtedy mnie nie uczulają). Kupuję różne mieszanki (włoskie, meksykańskie itp.). Tylko ostrożnie z marchewką i kukurydzą, bo zbyt duża ilość podnosi cukier.
    No i ruch po posiłku też jest ważny dla prawidłowych wyników. Nawet lekkie sprzątanie jest lepsze niż siedzenie czy leżenie po posiłku (chociaż wiem, że nie zawsze się chce :)

    OdpowiedzUsuń